Welk soort ondernemer ben jij?

Ben je een ondernemer en stond je er al bij stil waarom je dat wou doen? Of wil je ondernemers een zetje geven? Dan ben je best op de hoogte van wat iemand motiveert om de stap te zetten. Daaraan kan je de nodige steun koppelen als platform. De weg naar de creatieve stad geeft je 6 persona’s om mee te werken.

welk-soort-ondernemer-ben-jij.png

Ondernemer uit noodzaak

Sommige ondernemers doen het omdat het hoort bij de job. Van bakker tot slager: je moet stappen zetten om je zaak uit te bouwen. Daarnaast heb je mensen die niet (meer) willen werken voor een baas of gewoonweg geen job vinden. Die laatste categorie wilt ook instituten zoals het OCMW en de VDAB vermijden.

kevin.jpg

Case Kevin (slager)

Ruwe bolsters zoals Kevin kenden geen ideale start. Hij groeide op in een sociale wijk waar hij zijn hele jeugd lang attent werd gemaakt op de onrechtvaardigheid van een klassenverschil. Zijn eigen waarneming en zelfbeeld zijn hierdoor zodanig beïnvloed dat hij zeer moeilijk loskomt van de mentale grenzen die hij zich oplegt. Tegenslagen voelen voor hem bijna natuurlijk aan en hij wantrouwt autoriteiten. Wanneer hij geconfronteerd wordt met onrecht, vervalt hij soms in ongenuanceerde mantra’s over ‘het systeem’.

Kevin stelt geen hoge verwachtingen, maar leeft van dag tot dag. Hoewel hij hunkert naar erkenning en perspectieven, lijkt dromen of grote plannen smeden hem iets voor mensen met veel geld. Zijn eigen gezin beschouwt hem nochtans als de jongen met méér potentieel. Want hij is de enige van hen die zijn middelbare school afgemaakte.

Hoe Kevin ondersteunen?

Help Kevin om zijn zelfvertrouwen en eigenwaarde te vinden. Zo kan hij zelf het rolmodel zijn waar hij naar verlangt.

Case Suchin (uitbater Thaise voedingswinkel)

Suchin had het goed in Thailand: een diploma en een heel arsenaal aan capaciteiten. Eens in België starten de tegenslagen. Haar studies worden niet erkend, haar ervaring kan ze niet op papier aantonen en ze vindt moeilijk werk door de taalbarrière.

Van haar thuisland weet ze hoe onfair het leven kan zijn. Wat er ook op haar pad komt, Suchin relativeert gemakkelijk. Ze maakt van haar nadeel een voordeel. Een eigen Thaise zaak brengt haar werkzekerheid en een thuisgevoel. Als lokale ambassadrice brengt ze haar cultuur naar de buurt en bouwt ze een nieuw netwerk op. Haar kleine financiële buffer maakt haar wat voorzichtig. Ze weet hoe het voelt om van 0 te beginnen.

Hoe Suchin ondersteunen?

Suchin moet leren risico’s realistisch in te schatten. Haar bezorgdheid mag haar potentieel om te ondernemen niet afremmen.

Kansengrijper

De kansengrijper ziet overal opportuniteiten en is gepassioneerd om gaten in de markt te vullen. De goesting om het doel te bereiken is groot.

eva.jpg

Eva (vegan cateringbedrijf en eethuisje)

Harde werkers zoals Eva zijn het gewoon om onder hoge druk te staan. Meedraaien met het snelle tempo in de horeca kost enorm veel energie. Aan het einde van de dag is ze fysiek helemaal uitgeput. Maar ook dan blijft ze de lat hoog leggen voor zichzelf. In haar drukke omgeving is er weinig tijd voor rust of reflectie, maar ondanks alles wil ze verrassen met haar creativiteit.

Hoe Eva ondersteunen?

Apprecieer Eva voor haar capaciteit om alles in goede banen te leiden wanneer ze vindt dat alles door haar vingers glipt en ze het overzicht kwijtraakt. Haar soms emotionele en impulsieve reacties komen daaruit voort. De verwachtingen van het starterstraject leggen extra druk op haar. Ze zoekt een goede ‘work-life balance’ en een energiereserve. Deze starters zijn echte superhelden die de neiging hebben om alles op zich te nemen. En elke held kan wel een sidekick gebruiken.

adil.jpg

Adil (boekhouder)

Adil heeft een duidelijke visie en weten precies hoe hij die wil verwezenlijken. Adil is intelligent en groeide op in een buitenwijk met veel migranten. Tijdens zijn jeugd stond hij steeds in een spreidstand tussen verschillende culturen en sociale omgevingen. Zijn eigen rol hierin definiëren was tot nu toe complex, want hij identificeert zich evenveel met beide.

Toch ziet zijn omgeving hem vaak niet als een gelijke. Adils familie gaat niet altijd akkoord met zijn levenskeuzes. Op zijn werk moet hij zich harder bewijzen dan anderen. Na enkele frustrerende ervaringen — waarbij hij gediscrimineerd, onderbetaald of ondergewaardeerd werd — besloot Adil om de touwtjes in eigen handen te nemen. Door een eigen kantoor op te starten, toont hij wat hij waard is. Tegelijk bewijst hij een dienst aan de community van allochtone handelaars.

Hoe Adil ondersteunen?

Laat Adil inzien welke nieuwe betekenis (en meerwaarde!) zijn eigen dualiteit krijgt wanneer hij zijn rol interpreteert als belangrijke brug binnen de superdiverse gemeenschap.

Creatieve dromer

Bij sommige mensen staat de droom centraal. Het plan om te ondernemen start van een creatief of innovatief idee. Geld verdienen is niet zo belangrijk. Daarom het ondernemen soms een bijberoep of een hobby. Een valkuil is dat sommige dromers het ondernemen niet serieus nemen.

Brahim (digitale street artist)

Brahim heeft een artistiek karakter en hoorde al heel zijn leven dat hij met kunst nooit geld zal verdienen. Toch koos hij deze weg in te slaan en te blijven creëren. Die drang is zo sterk dat hij zijn onvoorspelbare toekomst aanvaardde en vooral in het nu leeft. Hij heeft steeds een creatieve oplossing om financieel het hoofd boven het water te houden.

Alle stappen die Brahim vooruit is geraakt met zijn kunst, zijn omwille van zijn eigenzinnige en koppige levenshouding. Die attitude bewees hem steeds een dienst en krijg je er niet snel uit.

Hoe Brahim ondersteunen

Maak je er niet druk om zijn stijl, maar beschouw het als zijn sterkte. Er schuilt veel drijfkracht in deze starter. Hij heeft (nog) geen concreet plan of strategie, maar is je dankbaar als jij hem helpt om zijn energie gericht in te zetten. Geef hem credits voor zijn durf en passie.

joella.jpg

Joëlla (mode-ontwerper)

Joëlla is een verborgen talent en houdt ervan om ongestoord haar ding te doen. Confrontaties of input van de buitenwereld zijn daarbij niet nodig. Haar focus is vooral naar binnen gekeerd. Ze trekt zich vaak terug naar die eigen wereld waar ze helemaal opgaat in het maken van haar creaties.

Deze bubbel geeft haar een veilige omgeving om haar beste ideeën uit te puren, maar zorgt er tegelijk voor dat ze zich sterk identificeert met haar werk. Daarom lijkt de drempel om haar creaties — en dus haarzelf — voor de leeuwen te gooien zo groot. Ze is onzeker én zelfkritisch, waardoor ze soms te veel tijd investeert en onnodig bang blijft voor negatieve kritiek.

Hoe Joëlla ondersteunen?

Voor idealistische creatieve starters zoals Joëlla is het soms moeilijk om hun focus naar buiten te keren en voeling te krijgen met wat rond hen gebeurt. Ze zijn vaak nog te afhankelijk van anderen om te overleven en moeten stap voor stap wennen aan een businessomgeving om zich comfortabel te voelen.


Ontdek meer visies, cases en tips over hoe je ondernemen mogelijk maakt

Allemaal voor jou gebundeld in het boek De weg naar de creatieve stad. Daarin lees je hoe je stadsbuurten herwaardeert en de drempel tot ondernemen verlaagt. Relevant voor iedereen die een steentje wil bijdragen om de weg te plaveien naar een creatieve stad.

Met handige tips & tricks, inspirerende cases uit Vlaanderen, Brussel en Europa bijdrages van Marianne Thyssen, Pascal Cools, Piet Colruyt, Sihame El Kaouakibi, Eva Curto Izquierdo, Erwin De Bruyn en vele andere experten.

Creative Cities vzw