Hoe in contact komen met je starters?

Je wilt starters bereiken. Waarschijnlijk baken je deze doelgroep op 1 of andere manier af (meer daarover vind je in De weg naar de creatieve stad). Nu moet je hen nog vinden. Het is niet omdat je weet wie je doelgroep is, dat je per definitie ook succesvol bent in het bereiken van deze groep. Daarom een hoop tips om je verder te helpen!

Vanuit het andere standpunt

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Hoe moet mijn doelgroep van het bestaan van ons project/initiatief weten? Weten ze wie we zijn en wat we doen?

  • Vinden ze gemakkelijk de weg naar ons?

Besef goed dat jij en je organisatie zelf verantwoordelijk zijn voor het antwoord op deze vragen. Het is aan jou om je doelgroep te vinden en te overtuigen, niet andersom.

Denk aan de customer journey of klantenreis. Dat is een begrip dat vaak gebruikt wordt in de marketing. Deze zogenaamde reis omvat het traject en alle contactpunten tussen een klant en een merk, product of dienst. Kort samengevat stelt dit concept dat mensen uit je doelgroep je eerst moeten kennen (bewustzijn) alvorens ze je aanbod of je programma zullen overwegen (consideratie of overweging). Na overweging beslissen ze uiteindelijk om al dan niet in te gaan op jouw aanbod (actie). Zorg eerst dat mensen uit je doelgroep van je bestaan afweten. Probeer ze daarna warm te maken voor je project en vertel hen hoe ze kunnen aansluiten.

Maar hoe creëer je nu bewustzijn bij je doelgroep? Hoe kom je op hun radar? Je kan interessante en relevante communicatieboodschappen opstellen en uitsturen. Je kan ook persoonlijk contact zoeken, op eigen kracht of met hulp van intermediairen. Je vindt hier een aantal verschillende strategieën die je kan inzetten om je doelgroep te bereiken. Samen met heel wat tips en best practices van andere, gelijkaardige organisaties.

Op basis van eigen communicatie

Je hebt verschillende vormen van communicatie. Je kan kiezen voor een brochure, affiche, website, Facebookpagina,  … Maar verlies bij het maken van deze keuze zeker je doelgroep niet uit het oog.

Enkele tips voor het opstellen van je communicatie:

  1. Ga voor eenvoudig en eenduidig taalgebruik en let goed op je woordkeuze
    De Mechelse organisatie Mest wil bijvoorbeeld heel laagdrempelig werken en diverse startersprofielen aantrekken. In hun oproep naar nieuwe starters vermijden ze bewust termen zoals ‘ondernemen’, ‘businessplan’ of ‘Business Model Canvas’. Want deze schrikken veel mensen af. Hun tip? Probeer je verhaal te vertalen naar de volkstaal. Fout: “wil je ondernemen?”. Goed: “heb je een idee en wil je het uitproberen?”. Communiceer ook zo veel mogelijk met beelden.

    Ook H30, de artistieke werkplek voor jongeren van Cultuurcentrum Mechelen, kiest voor deze aanpak. Op hun website vind je geen moeilijke terminologie of vakjargon rond ondernemerschap. Integendeel, je leest er: “Je zit met een artistiek ei dat je kwijt wil, maar zoekt nog een partner, een ruimte of lotgenoten om het te leggen? H30 heeft echt van alles te bieden en luistert graag naar elke vraag!”

  2. Wees duidelijk! Voor wie is deze communicatie wel bedoeld en voor wie niet? Wat is de kernboodschap die je wil overbrengen?
    Bij project AZO! ondervindt men dat mensen met een migratie-achtergrond vaak door de bomen het bos niet meer zien. Ze krijgen communicatie van alle verschillende organisaties die ondernemerssteun bieden en van de vele migrantenorganisaties in Antwerpen. AZO! gaat in haar communicatie met de doelgroep meteen over tot de kern van de zaak: “Onze organisatie helpt vluchtelingen die een onderneming willen starten”.

  3. Past het beeld dat je gebruikt bij deze boodschap?
    Wil je een diverse groep starters aantrekken? Zorg er dan ook voor dat deze diversiteit weerspiegelt in de beelden die je gebruikt. Let ook op met foto’s de je online vindt (zoals op Shutterstock). Deze zijn vaak heel generisch en algemeen. Maak zelf foto’s of vraag dit aan een kennis, een student fotografie of iemand met ervaring.

  4. Zorg dat je communicatie aanspreekt
    Bij KOP (Kunstenaars Ondersteunend Platform) in Antwerpen is er bij het organiseren van informatiesessies of workshops voor kunstenaars vaak een grote opkomst. Naar eigen zeggen ligt hun grootste uitdaging in het formuleren van de boodschap. Zorg dat mensen de relevantie voor zichzelf duidelijk inzien en vermijd moeilijke woorden. Hun tip: leg in je communicatie de focus op de deelnemer (what’s in it for them?). Omschrijf je evenementen als: hoe kan jij je als starter digitaal profileren? Welke verschillende statuten zijn er en welke past het best bij jou?

  5. Vertrek vanuit de leefwereld en de nood van de starter, niet vanuit jezelf
    Zorg dat je keuzes matchen met je doelgroep. Ga niet uit van je eigen referentiekader. Het bezitten en gebruiken van een smartphone is voor jou misschien evident, maar de Digimeter (2018) leert ons dat 22 % van de Vlamingen nog altijd geen smartphone bezit. Economisch zwakke groepen, kortgeschoolden, vrouwen en ouderen maken bijvoorbeeld ook minder gebruik van digitale media. Dit heeft niet alleen te maken met hun toegang tot deze media, maar ook met het feit of men over voldoende digitale vaardigheden beschikt. Zo kan 1 op 5 Belgen geen e-mails versturen of informatie op het internet opzoeken en vinden. Hoe zit het met jouw doelgroep? Know your audience!

  6. Test je communicatie alvorens deze uit te sturen
    Leg het eindresultaat voor aan een aantal mensen uit de doelgroep en vraag feedback. Is de boodschap duidelijk? Voelen ze zich aangesproken? Is het beeld aantrekkelijk en duidelijk?

    Tijdens zijn sessie op een marketingcongres enkele jaren geleden vertelde Rachid Lamrabat, de oprichter van het etnocommunicatie­bureau Tiqah, dat hij de campagne Hier, nen euro van De Lijn had voorgelegd aan een groep mensen met een migratie-achtergrond. Het resultaat was verbluffend, de campagne die onder vele Vlamingen geweldig bevonden werd, stuitte bij deze groep op onbegrip en verwarring en miste zijn effect volledig. Deze campagne is namelijk gebaseerd op de zogenaamde ‘Woestijnvishumor’ die vele niet-autochtone Belgen vreemd is. Een korte pre-test had die inzichten al veel eerder aan het licht kunnen brengen, zonder dat De Lijn het risico liep een groot deel van haar doelgroep te missen.

  7. Zorg ervoor dat je communicatie toegankelijk is voor iedereen
    Elk medium en ieder kanaal hebben een eigen dynamiek. Eenzelfde boodschap kan je op verschillende manieren en via verschillende kanalen onder de aandacht brengen. Hoe meer ontvangers gericht in aanraking komen met een communicatieboodschap, hoe groter de kans is dat de boodschap gezien, gehoord, gelezen én onthouden wordt. Selecteer daarom net die media en kanalen die aansluiten bij de belevingswereld van je doelgroep.

    Hoewel deze media eindeloze mogelijkheden bieden om een breed en divers publiek te bereiken, let je beter op met blindelings vertrouwen in het digitale verhaal. Er gaapt immers nog steeds een kloof tussen de ‘digitale voorhoede’ en de ‘digitaal ongeletterden’. Daarom verspreidde de stad Antwerpen lang bijvoorbeeld naast digitale nieuwsbrieven ook 75.000 gedrukte exemplaren van het infomagazine A-blad tot bij senioren en andere, minder digitaal geletterde burgers. In oktober 2019 raakte bekend dat de stad zou stoppen met de papieren versie en kreeg daarvoor veel kritiek.

  8. Durf!
    Spreek mensen en organisaties aan die al een goede relatie hebben met je doelgroep en vraag of ze je boodschap delen. Rolmodellen en doelgroeporganisaties helpen je enorm om je communicatie meer visibiliteit te geven bij je doelgroep.

    Marit Ginevro, directeur van Creative Cities, getuigt: “Voor het project Berchem Creatives mailde ik naar alle BV’s die in Berchem wonen of van Berchem afkomstig zijn. Ik vroeg hen of ze wilden poseren in één van onze truien. Ik stuurde echt heel veel e-mails en LinkedInberichtjes. Met het nodige resultaat! Veerle Dobbelaere, Koen De Graeve, Tom Van Dyck, Helmut Lotti, Kristien Hemmerechts, … Allen stemden ze toe! Ik zocht ook naar gemeenschappelijke contacten. Zo was de zus van een van de starters in TOKO139 make-up artist bij VTM. We strikten via haar 1 van de meisjes van K3 voor onze campagne. Of ik stapte gewoon zelf op hen af als ik de kans had. Zo sprak ik Alex Agnew aan na een optreden en Adil El Arbi toen hij in Berchem was voor de opname van een scène in Patser. Het is een cliché, maar het is waar: een nee heb je, een ja kan je krijgen! Er waren ook heel wat mensen die niet reageerden, maar dat weet de buitenwereld niet. Dus kijk naar je eigen netwerk, plant zaadjes. Hetzelfde geldt voor Facebookposts. Schrijf influencers en doelgroeporganisaties persoonlijk aan met de vraag om een bepaalde oproep te delen. De campagne met BV’s gaf ons de nodige visibiliteit en zorgde voor bekendheid en bewustzijn bij de doelgroep.”

  9. Vergeet niet: communicatie is een totaalbeeld: de inhoud (woordgebruik, moeilijkheidsgraad, toegankelijkheid, cultuurneutraal, taal , …) en het beeld moeten op elkaar afgestemd zijn
    Ter promotie van de eerste editie van de ondernemersbeurs voor vluchteling-ondernemers maakte project AZO! een affiche op in vier talen (Nederlands, Frans, Engels en Arabisch). Deze affiche werd vooral lokaal opgehangen in de buurt van de Lange Winkelhaakstraat om lokale ondernemers uit Antwerpen-Noord/Borgerhout aan te trekken. Daarnaast werd de affiche ook als digitale flyer verstuurd naar organisaties die met mensen met een migratie-achtergrond of met ondernemers werken. Voor komende edities zet AZO! nog actiever partner- en doelgroeporganisaties in om hun communicatie mee te verspreiden. Want dit kanaal bleek het meest succesvol. Ze stellen de affiche beschikbaar in nog meer talen zoals Perzisch en Russisch om de doelgroep te verruimen.

    In de gratis brochure ‘Communiceren kan je leren’ van Studio Sesam vind je heel wat nuttige tips over goede communicatie met een cultureel divers publiek. Download de brochure via: studiosesam.be/wp-content/uploads/ArtikelCommunicerenkanjeleren_IngridTiggelovend.pdf

Op basis van face-to-facecontacten

Het opstellen en uitsturen van eigen communicatie is zeker een goed startpunt. Bestaande organisaties benadrukken dat communicatie via sociale media of e-mails alleen niet voldoende is. Het is cruciaal is om zelf actief naar de doelgroep te trekken, deze persoonlijk te leren kennen en face-to-facecontacten te leggen.

Stel jezelf de volgende vraag: Waar (op welke evenementen of plaatsen, tijdens welke bijeenkomsten, workshops, informatiesessies , ...) kan ik in contact komen met (een aantal mensen uit) mijn doelgroep? Zoek deze contactmomenten op, ga er naartoe en stel jezelf en je organisatie/onderneming/project voor.

  1. Schrijf je in op relevante websites, nieuwsbrieven … die raakvlakken hebben met jouw doelgroep. Zo blijf je op de hoogte van relevante events.

  2. Zoek naar bijeenkomsten waar je je organisatie/onderneming/project kunt promoten of waar je als gastlezer iets kunt vertellen over wie je bent, wat je doet en de waarde die je levert.

  3. Wees actief op LinkendIn en word lid van LinkendIngroepen die een relatie hebben met jouw doelgroep. Reageer op vragen. Zo kom je vaak ook relevante evenementen of bijeenkomsten te weten.

Markant rukt actief uit met het doel om live in contact te komen met potentiële leden en de organisatie voor te stellen. Hun projectcoördinator Lien Warmenbol doet dat door actief op zoek te gaan naar interessante evenementen van doelgroep­organisaties door zich in te schrijven op elke denkbare nieuwsbrief en elke relevante Facebookpagina te volgen. Ze maakt er een erezaak van om zelf zo veel mogelijk aanwezig te zijn op deze evenementen en daar potentiële leden aan te spreken.

lijst-plekken.png

Maar hoe trek je nu specifiek een diverse doelgroep aan?

Bij Markant maakt men een lijst van alle verenigingen die een doelgroep hebben die parallellen vertoont met de eigen doelgroep: (allochtone) vrouwen die op zoek zijn naar een job of een eigen zaak willen starten. Men maakt gebruik van parallellen, zoals het vrouw-zijn. Dat element verbindt over de culturen heen. Net zoals vrouwelijk ondernemerschap over de culturen heen kan verbinden. Men schept een band en creëert vertrouwen. Lien Warmenbol geeft toe dat het toch iets moeilijker is om allochtone kringen binnen te dringen. Ze spreekt zelf Turks en haar collega spreekt Spaans. Ook nieuwe collega’s moeten diversiteit uitstralen om meer vertrouwen te wekken bij de beoogde doelgroep.

Jochen Stevens (Starterslabo) benadrukt dat je realistisch moet blijven en dat contacten leggen en onderhouden met bepaalde doelgroepen een moeilijke oefening blijft. Dat kan verschillende redenen hebben:

  • De gemeenschap koestert een eilandgevoel en sluit zich af.

  • De gemeenschap vormt een eigen vzw, koestert haar trots en haar eigen cultuur of heeft het gevoel dat ze de leden van de eigen gemeenschap moet beschermen.

  • Het contact loopt initieel goed en externe organisaties mogen een infosessie geven en worden met open armen ontvangen. Maar dit blijft niet lang duren en het contact valt vrij snel stil.

  • Vaak hebben deze gemeenschappen ook een soort poortwachter. Die zijn moeilijk te vinden en het is niet evident om contacten op langere termijn met hen te onderhouden.

In samenwerking met doelgroep- of partnerorganisaties

Of het nu gaat om het mee helpen verspreiden van je communicatie of om face-to-facecontacten op te zetten met je doelgroep: het belang van partnerorganisaties is, zeker in het begin, niet te onderschatten! Speel in op hun contacten, hun kennis van de doelgroep en de vertrouwensband die ze vaak al hebben opgebouwd.

Samenwerken met andere organisaties kan jouw project helpen om:

  1. Nog meer inzichten te vergaren in jouw doelgroep

  2. In contact te komen met (een bepaald deel van) je doelgroep
    Bij de opstart van de Stadsfabriekjes in Genk werden starters gezocht door onder andere te spreken in scholen, maar ook bij Syntra, Stebo …

  3. Vertrouwen te scheppen en credibiliteit op te bouwen

  4. Je communicatie mee tot bij de doelgroep te brengen
    Project AZO! vindt kandidaten voor hun ondernemersbeurs, voornamelijk met behulp van intermediaire spelers (zoals VDAB, kleinere initia­tieven van de stad en de dienst Inburgering) die de ondernemers naar hen doorverwijzen. De eigen externe communicatie die rechtstreeks en autonoom de doelgroep bereikt, is eigenlijk onbestaande.

  5. De juiste doelgroep aan te trekken
    The Box Vlaanderen krijgt standaard vermelding in de diverse coachingstrajecten van de partners zoals Smart of Starterslabo. Op die manier spreken ze allochtone ondernemers — zij het indirect — aan.

    De Gendarmerie is een sociaal project van de stad Aalst. De stad kocht een oude rijkswachtkazerne als broedplaats voor talent. Het idee is om op deze plek workshops, versmarkten en buurtbabbels te organiseren en om een restaurant te openen waar je eet aan een sociaal tarief. Het is belangrijk dat dit project slaagt in zijn opzet en dat de juiste doelgroep bereikt wordt. Het mag niet uitdraaien op een hipsterconcept. Daarom heeft vzw Troef van de stad de taak van bekendmaking gekregen. Zij zitten veel dichter bij de doelgroep. Bovendien is er een samenwerking met het OCMW om te waken over het behoud en het respecteren van het sociale aspect.

  6. Feedback te krijgen over wat wel en wat niet werkt

  7. Samen dingen te organiseren zoals evenementen (win-win)

organisaties-betrekken.png

Ontdek meer visies, cases en tips over hoe je ondernemen mogelijk maakt

Allemaal voor jou gebundeld in het boek De weg naar de creatieve stad. Daarin lees je hoe je stadsbuurten herwaardeert en de drempel tot ondernemen verlaagt. Relevant voor iedereen die een steentje wil bijdragen om de weg te plaveien naar een creatieve stad.

Met handige tips & tricks, inspirerende cases uit Vlaanderen, Brussel en Europa bijdrages van Marianne Thyssen, Pascal Cools, Piet Colruyt, Sihame El Kaouakibi, Eva Curto Izquierdo, Erwin De Bruyn en vele andere experten.

Creative Cities vzw